Med fare for at blive ultranørdet og miste dig inden dette afsnit er slut, så vil jeg alligevel opfordre dig til at blive hængende. For det vi nu skal se lidt nærmere på, er, hvis du spørger mig, ret spændende. Det er Yin yogaens claim to fame, og det vi på det fysiske plan i Yin yoga arbejder mest på at påvirke, nemlig fascia.
I mange år var forskingen næsten udelukkende koncentreret om at studere musklerne, knoglerne og deres relation til hinanden. Man havde godt lagt mærke til det hvidgullige væv, som omgav bl.a. musklen – og som befandt sig på kryds og tværs af muskelvævet og i øvrigt rundt omkring i hele kroppen.
Men dette væv blev set som et biprodukt uden særlig betydning. Og det blev hurtigt smidt i skraldespanden, for det var jo muskelvævet, der var det virkelig interessante. Det er først inden for den seneste årrække, at fascia sådan for alvor er kommet under lup. For måske er det ikke så ubetydeligt som først antaget. 

Se dig selv som en citrusfrugt

Lad os lige få defineret, hvad fascia egentlig er for en størrelse. Der er, som med al anden forskning på et felt, aldrig altid kun én definition. Og fasciaforskerne kan dog heller ikke blive helt enige. Her læner jeg mig op at min lærer, Bernie Clarks definition, som jeg synes er mest brugbar, når vi taler Yin yoga. I øvrigt frit oversat fra engelsk til dansk:
“Fascia er en blanding af både stive og elastiske fibre og vandholdige hulrum, der former et 3D-lignende kropsnet som blander sig med – og støtter op om – andre kropsvæv.”
Skal vi dykke lidt dybere ned i substansen, så er fascia lavet af kollagen (som er stift) og elastin (som er elastisk). Fascia varierer i tykkelse og fasthed, noget af det ses kun under microskop, andet kan ses med det blotte øje. Fx. er der på ydersiden af hver af dine lår, fra hofte til knæ, et kraftigere bånd af fascia (Iliotibialbåndet), som bl.a. hjælper kroppen til at afstive og holde os stående og gående.     
Fascia lægger sig tit i lag i kroppen, og det former sig i rør, som omgiver andet væv fx vores organer. Men det væver sig også ind i organerne, knoglerne og musklerne (faktisk består selve musklen af 30% fascia). Fascia omgiver også selve dit nervesystem. Med andre ord; fascia er over det hele! 
For at forstå fascias netværksstuktur, kan du lidt forsimplet forestille dig en citrusfrugt med skrallen som kroppens yderste hudlag (fascia). Piller du skrallen af, støder du på et hvidligt stof (fascia), som omgiver frugtkødet og de enkelte både. Imellem hver båd finder du også en hinde (fascia), og skiller du en enkelt båd ad, finder du endnu mindre frugttkøddele, som også hver især har en lille hinde omkring sig (fascia).

Særligt Yin yoga er gavnligt jo ældre vi bliver.

Hvordan påvirkes fascia i Yin yoga?

Fascia er altså et stort sammenhængende netværk, som vi kan påvirke. Det bliver ‘trukket i’, når du bevæger dig. Og når vi fx laver Yin yoga og er i de lange, rolige og passive stræk, påvirker vi vævet ved at twiste, komprimere og forlænge det; vi gør det mere vandholdigt og får det til at glide nemmere mellem hinanden. 
Men fascia kan også trække sig sammen, blive hårdt og genstridigt. Kommer du fx til skade, vil fascia også medvirke til at passe på den del af kroppen, der har brug for reparation og ekstra støtte. 
I takt med at vi ældes bliver der færre celler i vævet, og de bliver også mindre produktive. Vi bliver med alderen generelt mere og mere immobile og ‘stive’. Tænkt på det modsatte; en nyfødt baby, som er meget bevægelig og blød, og du skal oven i købet hjælpe den med at holde sit hoved.
Særligt Yin yoga er gavnligt jo ældre vi bliver, for de lange. passive stillinger er både med til at stimulere nyproduktion af kollagen og til at vække “sovende” celler til live igen og gøre dem mere produktive. 
Studerer man usundt/ikke stimuleret eller skadet væv i et mikroskop, kan man se at kollagenet filtrer sig sammen og vokser hulter til bulter lidt ligesom i en have, der ikke bliver passet. (Når vi taler haver, er det jo faktisk en god ting, synes jeg, men det er en helt anden snak).
Ser man derimod på sundt væv under luppen, påvirkes det fx. af Yin yoga; her ligger kollagenet sig mere ordnet på række i forlængelse af det fasciale netværk.

Yin yoga og fascia er vævet tæt sammen 

Der er meget mere at sige om fascia, end jeg kommer ind på her. Jeg skraber kun lidt i overfladen for at give dig en grundlæggende forståelse. Hvis du er nysgerrig på at nørde mere, vil jeg anbefale dig at se nærmere på, hvad fx. Thomas Myers eller Bernie Clark har skrevet om fascia. Som sagt er sidstenævnte inspirationskilden til det her indlæg.
Når jeg underviser, holder workshops eller oplæg om Yin yoga, gør jeg meget ud af at skille tingene ad. For Yin yoga er ikke bare én ting. Vi kan fx både arbejde på det mentale, energetiske, følelsesmæssige eller fysiske plan i vores Yin-praksis. 
Der er heller ikke nogle aspekter, som er finere at arbejde med, men det er klart, at de flestes indgang til Yin yoga er den fysiske praksis og de umiddelbare effekter, den fører med sig. 
Derfor har jeg også lyst til at afslutte indlægget her med at fremhæve nogle af de fysiske fordele, der er at hente ved at påvirke fascia gennem en Yin yogapraksis. 

Yin yoga

Hydrerer dine væv og får fascia til at glide mere ubesværet
Forbedrer din bevægelighed og fleksibilitet
Hydrerer huden indefra og får den til at fremstå yngre
Får toxiner i vævene til nemmere at flyde væk og videre ud af kroppen
Er med til at reducere akut inflammation
Stimulerer knogleproduktionen og øger ledmobilitet
Gør ledbånd tykkere og stærkere, når kollagenproduktionen øges
Reducerer vævssammenvoksninger og arvæv, som kan besværliggøre bevægelsen af de glidelag, som findes i musklerne
NB: Her i teksten har jeg udelukkende brugt betegnelsen fascia. Hvis du har lavet Yin yoga før, har du måske også hørt om bindevæv og sidder nu og tænker, jamen er det ikke dét, vi arbejder med i Yin yoga? Svaret er jo, det er det også.
Fx er sener, ledbånd og ledkapsler defineret som fascia (af de fleste forskere, husk de ikke allesammen er enige), mens brusk og knogler er havnet i kategorien bindevæv. Forvirret? Så glem kategoriseringerne og vid, at du påvirker hele kroppen – både i din fysiske praksis og i din Yin-praksis.

Læs mere…

  • Yin og Yang

Yin og Yang

I traditionel kinesisk medicin, som Yin yoga bygger på, er alt som eksisterer inddelt i enten Yin eller Yang.  Yin er for eksempel det, som er mørkt, koldt, passivt og tættest på jorden.

  • Fascia

Fascia – kroppens fascinerende netværk

Med fare for at blive ultranørdet og miste dig inden dette afsnit er slut, så vil jeg alligevel opfordre dig til at blive hængende. For det vi nu skal se lidt nærmere på,

  • De tre principper i Yin yoga

De tre principper i Yin yoga

Jeg har haft op til flere inspirerende yogalærere, som formåede at give mig brugbare redskaber til at blive dygtigere til at lytte til min krops signaler. Jeg også stødt på lærere, som enten ikke

Vil du inspireres og modtage tips til din yogapraksis?

TILMELD  DIG  MIT  NYHEDSBREV
* Skal udfyldes
FØLG MED PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM