Jeg har haft op til flere inspirerende yogalærere, som formåede at give mig brugbare redskaber til at blive dygtigere til at lytte til min krops signaler. Jeg også stødt på lærere, som enten ikke syntes, at det var en vigtig dimension at formidle videre, eller som måske slet ikke selv vidste, hvad man skal navigere efter.
For hvordan praktiserer man lige Yin yoga, hvis man fx er helt ny og ikke aner, hvilke signaler, man skal lytte efter i kroppen? 
Man kan hurtigt foranlediges til at tro, at Yin yoga bare er noget med at placere sig i forskellige stillinger, og så bliver man der, indtil læreren eller én selv beslutter sig for, at nu har man været der længe nok.
I bedste fald kan din Yin yoga gå hen og blive kedelig ret hurtig, men i værste fald kan du skade dig selv, hvis du, uden at vide bedre, bevæger dig for dybt ind i en stilling og bliver der for længe. 
Måske fordi du tror, at stillingen skal se ud på en bestemt måde, eller fordi du synes, du burde kunne gøre x y z med din krop. Det er i min verden ikke at lytte. Det er at praktisere Yin yoga ubevidst eller med et ensidigt mål for øje.
Men hvordan lytter man så? Det er selvsagt svært at forklare med ord alene, for det er som antydet noget, der foregår inden i dig selv, og noget vi heldigvis kan træne, og som bliver lettere, hvis vi får udstukket nogle konkrete anvisninger.

At navigere efter et landkort

Det er nogle gange nemmere at navigere i verden, hvis man har et landkort over det sted, man befinder sig. Nogle ledetråde eller principper for, hvordan man skal gebærde sig. Også når det kommer til at praktisere Yin yoga. 
I Yin yoga træner vi os selv i at stille skarpt og lytte til kroppens subtile beskeder. Den amerikanske Yin yogalærer Sarah Powers har udviklet tre simple principper, som også canadiske Yin yogaekspert Bernie Clark nævner som særligt fordelagtige til at skærpe opmærksomheden med i det vi laver på Yin yogamåtten. 
Jeg er ret glad for ordet ‘princip’. Det er hverken for blødt og bøjeligt eller for hårdt og rigidt. Jeg bryder mig tværtimod ikke om ordet regel, da det hurtigt kan få en lidt skarp mislyd af noget, du bør gøre, og noget som er ens for alle. For det er de tre principper i Yin yoga ikke. 
Selvom det kan være nemt at ty til regler, som en hurtig løsning, så er realiteten, at der ikke er noget jeg kan sige til dig, som du skal gøre. Jeg kan højest invitere dig til at stille skarpt på det, der foregår inden i din krop. For det er og bliver jo din egen krop og din egen opgave at træde ud på dit eget landkort og gøre dig dine egne erfaringer. 
Så her får du principerne, jeg håber, du vil prøve dem af.

1. Bevæg dig ind i stillingen i en passende dybde 

Hver gang, du bevæger dig ind i en ny stilling, så gå kun så dybt, at du føler en væsentlig modstand. Forsøg aldrig at gå så langt, du kan. Et godt pejlemærke er kun at gå ind i stillingen 75% af det, du kan. Så længe du mærker strækket, påvirker du også bindevævet. 
Giv din krop en chance for at åbne sig. Vent, og gå kun dybere, hvis din krop inviterer til det. Det er det modsatte af at gøre det med viljens kraft. Nogle gange inviterer kroppen til at gå dybere, men det er ikke altid, det sker. Måske er det anderledes i en anden stilling, i morgen eller om en uge. Måske ikke. 
Du kan også bevæge dig ind i stillingen på en så forsigtig måde, at du ikke påvirker bindevævet særlig meget. Det er ikke farligt, men så er du måske nærmere ovre i den restorative yogaafdeling. 
Alt levende har brug for at blive “belastet” for at forblive sundt. I Yin forsøger vi at finde balancen mellem for lidt og for meget. Det er i det mellemliggende område, vi arbejder bedst med bindevævet. Vævet elsker de lange, passive stræk – og holder sig sundt ved at blive påvirket. Til en hvis grænse. 
Påvirker du vævet for voldsomt og for meget vil det degenerere. Påvirker du det for lidt, sker der det, der med et fint ord hedder atrofi. Atrofi betyder bl.a. svind af væv. Årsagen til atrofi kan netop være for lidt brug af vævet, men atrofi sker også blot i kraft af, at vi ældes som mennesker.
Du skal med andre ord øve dig i at finde den gyldne middelvej, som den føles for dig, når du bevæger dig ind i din Yin stilling.

2. Beslut dig for at blive stille

Det andet princip handler om stilhed. Både hvad angår kroppen, vejrtrækningen og sindet.
Når først du er landet et passende sted i din Yin stilling, så invitér kroppen til at blive stille. Så er det også nemmere fx at blive opmærksom på, om du har bevæget dig for dybt i stillingen, om du skal bakke lidt ud osv.
Stilhed i kroppen er i Yin ensbetydende med, at musklerne er inaktive og afspændes. Når vi afspænder musklerne i kroppen, tillader vi også et dybere stræk at bevæge sig helt ind i kroppens led.
Når vi ikke bevæger kroppen, tillader vi også vejrtrækningen af blive mere og mere stille. Din vejrtrækning  behøver ikke at være kort eller overfladisk, men skal helst være rolig og ubesværet, så du ikke vækker kroppen og sindet for meget.
Når det er sagt, kan det sagtens være hensigtsmæssigt at arbejde med forskellige beroligende vejrtrækningsteknikker – også mens du er i Yin stillingerne – særligt, hvis du er meget stresset eller har uro i kroppen. Se evt. hvad jeg har skrevet om at få ro på systemet her.
Når først kroppen og vejrtrækningen bliver stille, kan tankerne nogle gange få fuld fart på. Vi kan hurtigt få lyst til at flytte rundt på kroppen, og komme ud af stillingen, ikke af fysiske årsager, men fordi vi pludselig bliver opmærksom på, hvor meget tankerne i virkeligheden larmer. Og det kan føles ubehageligt at blive konfronteret med støjen.
Hvad vil der ske, hvis du alligevel bliver i stillingen lidt endnu, og måske ridder bølgen af?

3. Hold stillingen i en rum tid

Hvor lang tid er en rum tid? Igen kan vi kun læne os op af anvisninger og egne fysiske fornemmelser. Det klassiske svar vil være at blive 3-5 min. i stillingen, men faktum er, at der altid vil være nogle kroppe, der har gavn af at blive længere, hvorimod andre har bedst af at blive i stillingen i kortere tid. 
Her skal du igen finde den fylde middelvej. Hvis du holder stillingen for længe, kan du skade bindevævet. Og skynder du dig videre uden pauser mellem stillingerne, og dermed uden mulighed for, at vævet kan nå at gendanne sig selv og vokse sig stærkere, er du på vej ud af en farlig vej. 
Som sagt må du gerne kunne mærke, at du er i en Yin yogastilling. Men det er tid til at flytte (langsomt) på kroppen, og måske komme helt ud af stillingen, hvis du oplever smerte, eller får skarpe, prikkende eller stikkende fornemmelser i kroppen.
Generelt anbefaler jeg begyndere at være meget konservative. 1-2 minutter er ofte rigelig lang tid at blive i en stilling. Både fysisk og mentalt. 
Men igen er det individuelt, og det fine ved Yin yoga, som med så mange andet i livet, er, at du må bevæge dig ud på egen hånd og gøre dig dine egne erfaringer. 
God fornøjelse! 

Læs mere…

  • De tre principper i Yin yoga

De tre principper i Yin yoga

Jeg har haft op til flere inspirerende yogalærere, som formåede at give mig brugbare redskaber til at blive dygtigere til at lytte til min krops signaler. Jeg også stødt på lærere, som enten ikke

  • Yin Yoga Bloggen

Aftenrefleksion

Journaling har været en del af min praksis i lang tid efterhånden. At få ting ud af hovedet/kroppen og ned på et fysisk stykke papir, fungerer rigtig godt for mig - enten som

  • Magnus Kornerup Yoga Blog

Sådan får du hurtigt ro på nervesystemet

Træk vejret er en sætning og en handling, der godt kan gå hen og blive lidt af en cliché i yogaverdenen. Jeg bruger selv sætningen hele tiden, når jeg underviser, men hvordan skal

FØLG MED PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM